Google Market Finder
Työkalu vientimarkkinoiden potentiaalin arvioimiseksi. Arvioimalla verkkokauppasi sisältöä
Google Market Finder voi ymmärtää, mille sektorille kauppasi kuuluu, ja näyttää verkkokauppojen välisen kilpailun voimakkuuden eri kohdemarkkinoilla. Palvelun käyttäminen edellyttää Analyticsin käyttöoikeuden myöntämistä.
Lisäksi Google on linkittänyt sinne useita artikkeleita, jotka saattavat olla alkeellisia kokeneelle viejälle, mutta saatavilla on myös useita tarkempia tapaustutkimuksia.
Google Trends
Erittäin jännittävä työkalu, ja kiitos Googlelle siitä, että se on kaikkien saatavilla ilmaiseksi!
Google Trendsin avulla voit nähdä, mitä Googlessa haetaan ja miten se on muuttunut ajan mittaan ja maantieteellisten alueiden mukaan. Se, mitä haetaan, on tärkeää. Hyvä idea testata mahdollisia kohdemarkkinoita ja nähdä, mistä ihmiset ovat kiinnostuneempia.
We tested how long it takes for people to start looking for Adobe instead of Magento – see the Magento Open-Source vs Adobe Commerce post for more details. A Google representative from one of the training sessions suggested that we should use more specific (e.g. apple) than general (e.g. fruit) search terms in Google Trends – people are looking for a specific solution to their problem rather than the big picture. Also – the bigger the markets, the longer/specific the search terms.
I Search From
I Search From, kuten nimestä voi päätellä, mahdollistaa hakutulosten näyttämisen sen maan (jopa kaupungin) mukaan, jota tutkit. Näet, mitä hakutuloksia hakutuloksissa on ja kuka mainostaa – loistava työkalu nähdäksesi, ketkä kilpailevat markkinoilla tai panostavat Google-mainontaan. Ulkomaisten kilpailijoiden tiedustelussa on myös suositeltavaa käydä läpi heidän koko ostosmatkaansa.
Google Ads Keyword Planner
Kirjaudu sisään Google Ads -tilillesi, valitse ”Suunnittelu” ja ”Keyword Planner”. Sieltä voit valita avainsanan ja nähdä, millä sanoilla verkkokauppatuotettasi saatetaan etsiä. Se näyttää myös hakusanojen hinnat – hyvä työkalu markkinointistrategian budjetointiin ja testaamiseen.
Sparktoro
Sparktoro käy läpi eri sosiaalisen median tilejä (lähinnä Twitteriä) ja tarkastelee, mitä lauseita he käyttävät sinua kiinnostavien hakusanojen kanssa (esim. kirjoittamalla PWA Venia saat esiin JavaScript, Progressive Web Apps jne.). Sparktoro näyttää ”kiinnostuksen lähteet” eli sen, mitä verkkosivustoja ja mitä sosiaalisen median tilejä yleisö seuraa. Ilmaisella tilillä voi tehdä aika paljon.
Grammarly
Seuraava askel automaattisessa käännöstyössä – selainpohjainen lisäosa, joka auttaa löytämään kielioppivirheet ja parantamaan sanamuotoa. Ehdotuksena on, että mainoksia ja miksei myös tärkeämpiä yrityssähköposteja voisi ajaa sen kautta.
Kilpailijoiden Google Ads -mainosten analysointi
Googlen avulla näet myös, mitä kilpailijasi mainostavat – kirjoita vain sinulle merkityksellinen hakusana ja aloita analysointi. Emme tienneet tästä aiemmin, mutta aiomme ehdottomasti hyödyntää sitä – kiitos Andrusille vinkistä! Alla on myös lyhyt vaiheittainen opas.
Facebook
Facebookissa näet kaikki sijoittamasi mainokset kohdemarkkinoiden ja avainsanojen mukaan –
katso tästä.
Tiktok
Tiktok Creative Center – saa ideoita luoviin ratkaisuihin (kohdemarkkinoillesi). Andrus ja muut mainonnan ammattilaiset ovat suositelleet Tiktokin seuraamista. Vanhempana voin vahvistaa, että se on lähes suosituin sosiaalisen median kanava nuoremman kohderyhmän keskuudessa.
Kolme viimeistä ajatusta
- Vientiä on varmasti paljon enemmän mahdollisuuksia tutkia. Joka tapauksessa olet uusilla markkinoilla epäedullisessa asemassa – kukaan ei odota sinua, kukaan ei halua auttaa sinua, ja paras tapa oppia on ottaa mallia siitä, mitä menestyjät tekevät.
- Elämän parhaat asiat ovat ilmaisia! Internet on täynnä ilmaisia työkaluja, ota ne esiin ja aloita niiden käyttö.
- Mikään ei toimi, ellet sinä tee sitä! Intohimo ja uteliaisuus sekä asiakkaiden tarpeita että kilpailijoiden toimintaa kohtaan vievät sinua eteenpäin. Mikään ohjelmisto ei tee asioita puolestasi.
Kotitehtävät tehty, mitä seuraavaksi?
Yksi Adobe/Magento-ratkaisun suurimmista eduista on sen skaalautuvuus tuotteiden ja markkinoiden suhteen. Kun olet saanut tuulta purjeisiisi verkkokaupan omassa maassasi, voit peilata sitä edullisesti eri maiden markkinoille tai yksinkertaisesti näyttää osan valikoimastasi erillisellä verkkotunnuksella = hallita useita verkkokauppoja/brändejä yhdeltä alustalta. On kauppiaita (myös meidän asiakkaitamme), jotka ovat aloittaneet viennin erittäin kustannustehokkaalla tavalla. Lue menestystarinat
portfoliostamme ja tule tapaamaan meitä
puhumaan lisää!
Jaa: