Kun GDPR otettiin käyttöön vuonna 2018, loimme sitä varten teknisen ratkaisun Magento-verkkokauppoja varten. Kahden vuoden siirtymäajan lisäksi jotkut kauppiaat ovat saattaneet laskea ylimääräisen aikapuskurin lain täytäntöönpanoon, mutta nyt on aika varmistaa, että sivustosi on vaatimusten mukainen. Ensimmäiset GDPR-sakot on jo annettu – esimerkiksi suomalainen Verkkokauppa OY sai 856 000 euron sakot tietosuojavaatimusten noudattamatta jättämisestä.
Maaliskuussa 2024 nykyisiä sääntöjä (DMA – Digital Markets Act) muutettiin, ja alla esitämme lyhyen katsauksen siitä, miten ymmärrämme ne, ja tarjoamme myös Magento-moduulin, jonka uskomme auttavan tekemään verkkokaupastasi vaatimustenmukaisen.
Consent Mode v2
Googlen suostumustila on mekanismi, jonka avulla yritykset voivat lähettää Googlelle suostumussignaaleja evästeidensa palkista ja varmistaa, että käyttäjien valintoja kunnioitetaan. Järjestelmän avulla saat tietää, ovatko verkkosivuston kävijät suostuneet jakamaan henkilötietojaan Googlen kanssa mainonta-, mittaus- tai personointitarkoituksiin.
Suostumustila v2 edellyttää kahta uutta suostumussignaalia: mainontaan liittyvien käyttäjätietojen jakaminen ja personoitu mainonta. Nämä signaalit ovat tärkeitä yleisön rakentamisen ja uudelleenmarkkinoinnin kannalta. Jos suostumusta ei anneta näiden kahden uuden parametrin osalta, ei ole enää mahdollista luoda erityisiä yleisöjä tai esittää henkilökohtaisia mainoksia Google Adsissa ETA-alueella (Euroopan unioni sekä Norja, Liechtenstein ja Islanti).
Lumavin evästeiden suostumusmoduuli
Päivitys Consent Mode v2:een ja EU:n käyttäjän suostumuskäytäntöön on tärkeä edistysaskel, joka auttaa verkkosivustoja noudattamaan paremmin käyttäjien tietosuojavaatimuksia. Suosittelemme keskustelemaan tästä oman kehittäjäsi kanssa ja ottamaan käyttöön teknisen ratkaisun sen valvomiseksi.
Lumav Commerce on vastannut tähän haasteeseen luomalla evästeiden suostumusmoduulin, joka on Consent Mode v2:n mukainen. Moduuli varmistaa, että verkkosivustot voivat tehokkaasti hallita evästeiden ja muiden seurantatekniikoiden käyttöä koskevaa käyttäjän suostumusta ja tarjota samalla käyttäjäystävällisen käyttöliittymän.
On tärkeää ymmärtää, että tällainen lähestymistapa ei ainoastaan tue tietosuojaperiaatteita, vaan myös auttaa lisäämään verkkosivustojen uskottavuutta. Se takaa verkkokaupan käyttäjälle, että asiakastietoja käytetään niihin tarkoituksiin, joihin ne on tarkoitettu, ja että suostumuksen pyytäminen ei ole banneri ilman todellista toiminnallisuutta.
Moduuli on helppo konfiguroida, kaikki kentät ovat määritettävissä Magenton hallinnassa myymälänäkymäkohtaisesti halutulla kielellä. Evästeiden suostumusmoduuli on saatavilla verkkokaupassamme M2Start.