Keräämme päivittäin runsaasti tietoja kävijöistämme, ja niiden hyödyntäminen antaa meille mahdollisuuden innovoida ja yksilöllistää asiakaspalvelua ja käyttäjäkokemusta. Sähköisen liiketoiminnan kasvattamiseksi meidän on luotava uutta ja merkityksellistä arvoa sähköisen kaupankäynnin ja vähittäiskaupan kävijöille.
Viimeisten viiden vuoden aikana sähköinen kaupankäynti on kasvanut merkittävästi ja muuttanut kuluttajien ostotottumuksia, käyttäjämatkaa ja ostokokemusta. Nykyään ihmiset eivät osta vain tuotetta vaan brändin, ja heidän ostoksensa heijastavat myös sosiaalisia, ympäristöllisiä ja poliittisia näkemyksiämme.
Yksilöllisen ostokokemuksen luominen kaikkialle kaikkikanavaisuuteen on yhä tärkeämpää. Näin ollen on tärkeää, että brändi tarjoaa henkilökohtaisen kokemuksen jokaisessa asiakaspolun vaiheessa, olipa kyse sitten blogeista, mainoksista, asiakastuesta, sosiaalisesta mediasta tai sovelluksesta. Läsnäolo jokaisessa asiakkaan kosketuspisteessä lisää brändiuskollisuutta, lisää tunnettuutta ja asiakkaat tuntevat itsensä tunnistetuiksi.
Ovatko asiakkaasi turhautuneita?
Segmentin ”The 2017 State of Personalization” -raportissa todettiin, että keskimäärin 71 prosenttia kuluttajista ilmaisee jonkinasteista turhautumista, kun heidän ostokokemuksensa ei ole henkilökohtainen. 44% kuluttajista sanoi, että heistä tulee todennäköisemmin uskollisia asiakkaita henkilökohtaisen ostokokemuksen jälkeen.
Raportissa todettiin myös, että 77 prosenttia ostajista odottaa henkilökohtaista ostokokemusta suurissa verkkokaupoissa, mutta vain 23 prosenttia heistä kokee sen. Erikoisalojen verkkokaupoissa 24 prosenttia ostajista odottaa henkilökohtaista käyttäjäkokemusta ja 25 prosenttia heistä kokee sen.
Miten luoda yksilöllinen käyttäjäkokemus?
Henkilökohtaisen käyttäjäkokemuksen luominen johtaa tyytyväisiin ja uskollisiin asiakkaisiin. Henkilökohtaisen ja merkityksellisen käyttäjäkokemuksen tarjoamiseksi tarvitaan tietoja kaikista asiakaskosketuspisteistä (vähittäiskauppa, sähköinen kaupankäynti, mobiili, sähköposti, mainonta), jotta voidaan luoda 360 asteen käyttäjäprofiili segmentteineen.
Lumavin yhteistyökumppanin, Noston, tehtävänä on tehdä ostamisesta miellyttävämpää tarjoamalla asiakkaille yksilöllisen ostokokemuksen kaikissa kanavissa. Noston tekoälyteknologian avulla kauppiaat voivat tarjota henkilökohtaisia ostokokemuksia jokaisessa käyttäjäpisteessä.
Nosto on vuonna 2011 perustettu suomalainen yritys. Nykyään sillä on toimistoja 7 eri kaupungissa ympäri maailmaa ja yli 2 500 asiakasta yli 100 eri maasta. Heidän asiakkaisiinsa kuuluu yrityksiä kuten Helly Hansen, Everlast, Bauhaus, Gymshark ja monia muita.
Miten Nosto toimii?
Nosto eCommerce Intelligence Engine toimii neljällä eri tasolla.
1.Tuotetaso
Nosto tuntee kaikki verkkokauppasi tuotteet ja tietää, miten ne liittyvät toisiinsa, ja antaa sinulle tuotetietoja, kuten katteet, varastotasot, useimmin ostetut tuotteet tai mitkä tuotteet ostajat ostavat eniten katsottuaan tietyn tuotteen.
2.Ostajan taso
Nosto luo jokaisesta verkkokauppasi kävijästä ainutlaatuisen ja monipuolisen profiilin. Yksilöllisen tunnisteen avulla se tunnistaa ostajan sijainnin, yksilölliset kiinnostuksen kohteet, mieltymykset, hintaherkkyyden, brändin samankaltaisuuden, ostohistorian ja paljon muuta.
3.Voittojen optimointitaso
Tällä kerroksella analysoidaan kunkin tuotteen historiallinen tulotaso ja annetaan tuotteille lisäpaino, joka maksimoi verkkokaupan tulopotentiaalin.
4.Sosiaalinen taso
Neljäs ja viimeinen kerros on integraatioiden ja sovellusrajapintojen kerros, joka rikastuttaa muualta saatuja tietoja verkkokaupan kanssa. Tämä voi olla sosiaalista tietoa (kuten luokituksia ja arvosteluja) tai käyttäjien tuottamaa sisältöä ja tietoja.
Levypohjaiset tuotesuositukset
Nosto AI analysoi jokaisen kävijän yksilöllisen selaus- ja ostokäyttäytymisen ja luo yksilöllisiä asiakasprofiileja käyttäjäkokemuksen räätälöimiseksi. Näin Nosto voi suositella relevantteja tuotteita reaaliaikaisesti ja personoida ostokokemuksen, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä, uusintakäyntejä ja konversioastetta. Noston sivupohjaiset tuotesuositukset nostavat konversiolukuja keskimäärin 15 %. Osa Noston tuotesuositusten mahdollisuuksista:
Dynaamiset sarjat
Dynaamiset niput mahdollistavat linkitettyjen ja täysin dynaamisten nippujen luomisen, jotka innostavat käyttäjiä ja lisäävät tilausten keskimääräistä arvoa.
Myydyimmät tuotteet ja trendikkäät tuotteet
Inspiroi asiakkaita suosituimmilla ja trendikkäimmillä tuotteilla.
Henkilökohtaiset aloitussivut
Tervehdi palaavia kävijöitä suosittelemalla tuotteita heidän yksittäisten ostostensa perusteella.
Haku suositusten avulla
Ehdota tuotteita, joita muut asiakkaat ovat katsoneet tai ostaneet hakusanan käytön jälkeen.
Käyttäjien luoma sisältö, luokitukset ja arvostelut
Käytä sosiaalista mediaa tuotteiden esittelyyn tosielämän tilanteissa.
Cross-sell ja up-sell
Ehdota tuotteita, jotka sopivat hyvin yhteen katsomasi tuotteen tai ostoskorisi sisällön kanssa tuotekortissa, kategoriassa tai ostoskorissa.
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä, jos haluat liittää Magento-verkkokauppasi Nosto-ohjelmistoon.