eHomer on toiminut rakennusmateriaalimarkkinoilla vuodesta 2016, ja sen tehtävänä on tehdä rakennusmateriaalimarkkinoista asiakkaille kätevät, läpinäkyvät ja nopeat. Vuosien varrella eHomer-tiimi on rakentanut hyvin toimivan verkkokaupan, ja suurin osa liikevaihdosta tulee sähköisen kanavan kautta.
eHomer myy menestyksekkäästi myös Viron ulkopuolelle verkkokauppansa kautta, ja olemme tehneet Lumavissa useita erityisratkaisuja tämän mahdollistamiseksi.
Enemmän tuotteita – asiakas löytää tarvitsemansa
eHomer halusi tarjota asiakkailleen laajemman tuotevalikoiman investoimatta ylimääräiseen varastotilaan ja henkilöstöön. Rakennusmateriaalialan asiakkaat haluavat tilata yhdeltä toimittajalta sekä mukavuuden vuoksi että säästääkseen toimituskustannuksissa, jotka ovat rakennusmateriaalialalla suuremmat volyymien, mittojen ja toimitusehtojen vuoksi.
Verkkokaupan tiimi oli panostanut tuotetietojen laadun parantamiseen edellisessä kehitysvaiheessa Lumavin kanssa. Tätä varten tehtiin analyysi yrityksen asiakkaista, kilpailijoista ja sisäisistä prosesseista, ja AS IS- ja TO BE-prosessit kartoitettiin tuoterikastustiimille. Analyysin tuloksena toteutettiin tekninen ratkaisu tuoterikastusohjelmisto Akeneo PIM:n muodossa ja luotiin tarvittavat rajapinnat liiketoimintaohjelmistoon. PIM:n käyttöönotto moninkertaisti tuotteiden lisäämisen nopeuden, ja tekniset edellytykset olivat olemassa, jotta entistä suurempi määrä tuotteita voitiin lisätä laadukkaasti.
eHomerilla oli useita suuntia, joihin strategisesti investoida. Eri vaihtoehtoja harkittiin, ja päädyttiin siihen, että valikoiman laajentaminen olisi kannattavinta.
Ratkaisu
Asiakkaan edustaja Jako Tsäko eHomerista halusi teknisen ratkaisun olevan skaalautuva eli mahdollistavan uusien toimittajien lisäämisen tulevaisuudessa. Tästä syystä katsoimme teknisessä analyysissä myös laajempaa kuvaa ja pohdimme tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Teknisenä ratkaisuna pöydällä oli kaksi vaihtoehtoa – joko rakentaa ratkaisu tyhjästä Akeneo PIM:n varaan tai käyttää erillistä käyttövalmista ohjelmistopalvelua, joka on lisenssimaksullinen (Lumav Sync).
Koska yleensä lähes jokainen toimittaja käyttää eri muotoa, rakennetta ja/tai eri käyttömahdollisuuksia tiedoilleen, on kustannustehokkaampaa käyttää rajapintaratkaisuna olemassa olevaa skaalautuvaa palvelua, jossa suurin osa näistä ongelmista on ratkaistu tai määritettävissä kohtuullisella vaivalla. Tästä syystä eHomer-ratkaisuun valittiin Sync-palvelu.
Aluksi järjestelmään liitettiin kaksi toimittajaa, ja tarkoituksena oli testata prosesseja perusteellisesti, jotta järjestelmään voitaisiin lisätä uusia toimittajia lähitulevaisuudessa. Perustetun ratkaisun pohjalta voidaan yhdistää useita toimittajien tietokantoja, ja kaksi seuraavaa otetaan käyttöön pian. Lähitulevaisuudessa on tarpeen luoda sääntöjä päällekkäisiä valikoimia varten.
Ulkoisen valikoiman lisääminen tuotevalikoimaan merkitsee erilaisia toimitusehtoja tuotteille, ja muun muassa kysymys siitä, mitä tapahtuu, jos ostoskorissa on sekä varastotuote että ulkoisen valikoiman tuote, oli ratkaistava.
Ratkaisun arkkitehtuuri on lyhyesti seuraava:
- Synkronointikyselyt ulkoiselta toimittajalta tuotteiden, luokkien, varastojen, attribuuttien/suodattimien ja hintojen osalta.
- Syncis määrittää tuotteen myyntihinnat eri sääntöjen mukaisesti.
- Kaikki tuotetiedot lähetetään PIM:ään, jossa ne rikastetaan ja käännetään.
- Uusi tuote tulee myyntiin sähköisessä kanavassa.
- Uusi tuote ilmestyy toiminnanohjausjärjestelmään vasta ensimmäisen tilauksen yhteydessä.
Yksityiskohtaisempi näkymä on eHomerin liikesalaisuus. Menestykseen on monia polkuja, ja Lumav voi auttaa jokaista asiakasta löytämään yritykselleen parhaan ratkaisun.
Yhteenveto
Tämän seurauksena eHomerin verkkokaupassa tarjottavien tuotteiden määrä on kasvanut 2500 tuotteella ensimmäisen kuukauden aikana.
Enemmän tuotteita ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita enemmän myyntiä, ja ongelma, miten löytää asiakkaalle oikea tuote, on ratkaistava. eHomerin tiimi on myös panostanut tekoälyyn perustuvaan Klevu-hakuun, joka muuttaa käyttäytymistään asiakkaan käyttäytymisen mukaan ja auttaa löytämään oikean ratkaisun lisääntyneestä tuotevalikoimasta.
eHomer on ollut Lumavin asiakas Magento 2 -verkkokauppansa kanssa vuodesta 2021 lähtien, ja se on tullut luoksemme juuri valmistuneen verkkokaupan ylläpitoa varten. Aiemmin Lumav on toimittanut eHomerin Magento 1 -verkkokauppaa vuosina 2017-2018. Meillä ei ole ollut etuoikeus rakentaa eHomerille uutta ratkaisua, mutta meillä on ollut etuoikeus kehittää olemassa olevaa ratkaisua edelleen ja edistää liiketoiminnan kasvua.
Kiitos Jakolle ja eHomer-tiimille yhteistyöstä ja hyvistä keskusteluista! Valmisteilla on monia muita jännittäviä ratkaisuja, ja kiitos, että valitsit meidät kumppaniksesi.
”15 vuoden aikana, jonka olemme toimineet sähköisen kaupankäynnin alalla, olemme kokeilleet kaikkia Viron suuria ja joitakin pienempiä Magento-ohjelmistokehittäjiä A:sta Z:hen, ja lopulta palasimme Lumaviin. Pidän Lumavissa rehellisestä ja avoimesta viestinnästä – voimme puhua asioista avoimesti ja ongelmat voidaan ratkaista. He ottavat palautteen huomioon ja ovat jatkuvasti parantaneet prosessejaan. Jotkut työt ovat kestäneet kauemmin, mutta Lumavin kanssa voin olla varma, että työ tulee tehtyä ja hyvin.”
Jako Tsäko
eHomer hallituksen jäsen